Geld lenen kost geld

Uitkomsten Nibud onderzoek naar Persoonlijke leningen

research

1 december 2018

Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting, beter bekend als het Nibud, heeft de resultaten van nieuw onderzoek gepubliceerd. Het onderzoek is gedaan onder huishoudens die in de afgelopen twee jaar een persoonlijke lening hebben afgesloten via een intermediair. Krediet.nl heeft ook aan dit onderzoek meegewerkt

We zetten de resultaten graag voor je op een rijtje.

Het onderzoek laat zien dat consumenten over het algemeen genomen tevreden zijn met hun persoonlijke lening. Er ontstaan geen problemen bij de maandelijkse aflossing van de persoonlijke lening. Dit geeft aan dat de consument dus een lening afgesloten heeft die past bij zijn persoonlijke en financiële situatie. De acceptatienorm die kredietverstrekkers hanteren, waarbij onder andere gekeken wordt naar de maandelijkse vaste lasten die een consument heeft en naar de hoogte van het inkomen, heeft dus effect. 

Looptijd heeft meer invloed dan gedacht

Uit het onderzoek van het Nibud blijkt ook dat de looptijd meer invloed heeft op de ervaring van de consument dan gedacht. Hoe langer de looptijd, hoe lager de tevredenheid. Dit zou erop kunnen wijzen dat consumenten het lastig vinden om een lange tijd na het besteden van het leenbedrag nog af te lossen voor die lening. De ‘noodzaak’ van de lening is weg, waardoor er negatievere gevoelens over de lening ontstaan. 

Totaalbedrag verdient meer aandacht

Hoewel consumenten goed na denken over de hoogte van het leenbedrag, het maandbedrag en de hoogte van de rente, lijkt er minder aandacht te zijn voor de looptijd van de lening. Ook hebben consumenten minder aandacht voor het totaalbedrag. Een deel van de consumenten weet niet meer wat de looptijd is van zijn lening of heeft geen idee van het totaalbedrag van zijn persoonlijke lening.

Meer focus op looptijd en totaalbedrag 

Het Nibud ziet graag dat kredietverstrekkers en intermediairs meer focus leggen op de looptijd en het totaalbedrag van de lening. Het Nibud adviseert door de keuzeomgeving op de website anders in te richten. Uit onderzoek is namelijk ook gebleken dat het duidelijk in beeld brengen van het totaalbedrag invloed heeft op de looptijd waar consumenten voor kiezen. Als het totaalbedrag prominent in beeld wordt gebracht, kiezen meer consumenten voor een kortere looptijd. 

logo-BKR

Gratis inzage BKR – registratie in 2019

15 mei 2019
abundance-bank-bank-notes-259249

Nederlandse consument heeft 30 miljard aan leningen openstaan

15 februari 2019
doorlopend krediet

Let op met leningen vergelijken

4 februari 2019