5 juni 2024
Je hebt mooie plannen of je zit even krap bij kas. Dus vraag je een lening aan zodat je de financiële ruimte krijgt die je nodig hebt. Maar tot je teleurstelling wordt je aanvraag afgewezen. Hoe kan dat? Waar letten kredietverstrekkers op als ze je aanvraag beoordelen?
Om problematische schulden te voorkomen moeten kredietverstrekkers zich houden aan strenge regels van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). De bank moet vooraf beoordelen of je door de maandlasten van het krediet in de problemen kunt komen en of je in staat bent alles op tijd en volledig af te lossen. Daarom doet de bank onderzoek waarbij gekeken wordt naar je inkomsten, je uitgaven, je schulden en je persoonlijke situatie.
Andere kredieten en betalingsgedrag
Als je een lening aanvraagt, zal de kredietverstrekker altijd eerst een BKR-check doen. Bij BKR staat geregistreerd of je nog andere kredieten hebt zoals een persoonlijke lening, doorlopend krediet, telefoonkrediet of koop op afbetaling. Heb je nog andere kredieten, dan valt een nieuwe lening lager uit. Bovendien kan de geldverstrekker zien of je op die kredieten betaalachterstanden hebt of hebt gehad. In dat geval wordt een nieuwe lening vaak geweigerd. Ben je getrouwd of woon je samen? Dan is er ook een BKR-check op je partner, zelfs als je de lening zonder hem of haar afsluit.
Betalingsverplichtingen
Maar de gegevens van BKR vertellen niet alles. Voor meer inzicht in je geldzaken vraagt de kredietverstrekker daarom ook om bankafschriften. Daaruit kan bijvoorbeeld blijken dat je een belastingschuld of je studiefinanciering afbetaalt. Die schulden staan niet bij BKR geregistreerd. Ze hoeven een nieuw krediet niet in de weg staan, maar je kunt meestal minder lenen. Misschien betaal je een belastingaanslag, je eigen risico in de zorg of een bijbetaling op je energierekening in stapjes af? Dat hoeft geen probleem te zijn. Banken begrijpen best dat je dat soort bedragen niet altijd in een keer kunt betalen. Als je het bedrag al bijna hebt afgelost, nemen de banken het niet mee als een vaste last.
Financiële problemen
Dat is anders als uit de bankafschriften blijkt dat je onverstandig met je geld omgaat. De top vijf van redenen om je lening te weigeren zijn:
- Bovenmatig online gokken
- Als je een of meer minileningen hebt afgesloten
- Nog lopende betalingen aan deurwaarder en/of incassobureau
- Terugboekingen van vaste lasten
- Betalingsregelingen in verband met achterstallige betalingen voor bijvoorbeeld huur, energie of zorgpremie
Als dit uit je bankafschriften blijkt, kun je eigenlijk nergens een lening afsluiten. Banken vinden het risico van wanbetaling te groot en zijn bang voor verdere financiële problemen. Wil je financiële problemen oplossen? Sluit dan geen lening af, maar vraag budgetbeheer of schuldhulpverlening aan bij de gemeente.
Kredietregels van de bank
Naast de AFM-regels hebben banken ook hun eigen regels voor kredietverstrekking. Elke bank hanteert zijn eigen leeftijdsgrenzen en maximum leenbedragen. Bij de één kan een uitzendkracht wel terecht, bij de andere niet. Een voordelige verbouwingslening wordt soms alleen verstrekt als ook de hypotheek bij die bank loopt, andere kredietverstrekkers doen daar niet moeilijk over. Wordt je aanvraag om een van deze redenen geweigerd bij de ene bank, dan kan het best zijn dat een andere geldverstrekker je wel wil helpen.
Vraag een offerte aan
Kun je bij jouw bank geen lening afsluiten omdat je te oud bent, omdat je meer wilt lenen dan het maximum leenbedrag, omdat je uitzendkracht bent of omdat je bij die bank geen hypotheek hebt? Laat je niet ontmoedigen, maar kijk verder en vraag een offerte aan bij Krediet.nl. Wij werken samen met verschillende kredietverstrekkers in Nederland. We zoeken graag uit wat jouw leenmogelijkheden zijn en bij welke aanbieder jij een voordelige en verantwoorde lening kunt afsluiten. Binnen een dag komen we met een voorstel en bespreken dit met jou in een persoonlijk adviesgesprek. Zo kunnen je wensen toch in vervulling gaan.
Wat zeggen klanten over onze dienstverlening?
1385 Klanten beoordelen Krediet.nl met een 4.9 uit 5 op Trustpilot
De eerste aanvraag verliep vlot. Maar aan de hand daarvan moesten tot 3x toe meer gegevens aanleveren en dat duurde steeds 2-4 dagen. Kan dat niet in de eerste aanvraag of tot max nog 1x uitvragen?
Snel, laagdrempelig bereikbaar, luisteren echt naar individuele situatie en omstandigheden, top service!