22 juli 2014
Bijna dagelijks wordt het mij gevraagd: "Waarom moet ik een bankafschrift van een hele maand aantonen om een lening te krijgen?" Mevrouw Demir gisteren nog: “Ik vind het een inbreuk op mijn privacy.” Eenzelfde opmerking van de heer Van de Wetering een dag eerder: “Ik bepaal zelf wat ik met mijn geld doe.” Allemaal heel logische reacties, maar waarom wil de bank het allemaal zien? En wat doen ze met die informatie?
Beoordeling van een kredietaanvraag
Bij de beoordeling van een kredietaanvraag maakt een bank een inschatting van het risico. De grootste kostenpost van een bank is namelijk dat ze hun geld niet terug krijgen. Als ze zeker weten dat ze hun geld terug krijgen, zullen zij een lagere rente aan de klant kunnen aanbieden. Hoe minder risico de bank loopt, hoe lager de rente voor de klant. Het is dus in het belang van de klant om zo veel mogelijk informatie te delen met de bank.
Zijn er betalingsproblemen te verwachten?
Met die ogen kijkt de bank dan ook naar de mutaties op het bankafschrift. Het is dus niet belangrijk bij welke supermarkt je de boodschappen doet, hoe vaak je per maand naar McDonalds gaat of welke hobby je hebt. Wel belangrijk zijn mutaties die een indicatie zijn voor (te verwachten) betalingsproblemen. Betalingen aan een deurwaarder, betalingsregelingen of meer rood staan dan toegestaan zijn van dit soort signalen.
Wel of geen lening verstrekken
De bank wil en mag geen lening verstrekken aan mensen die in de betalingsproblemen zitten of dreigen te komen. Logisch, want dat is niet in het klantbelang. Ze voorkomen hiermee ook geconfronteerd te worden met hoge (afboekings-)kosten. Daarnaast profiteert een goede klant zo van een lage rente. Helaas, maar dat is dan even niet anders, moet die klant daarvoor wel heel veel informatie ter beschikking stellen. Vergelijk het met de Belastingdienst. Daar moet je ook alles aantonen terwijl je niets te verbergen hebt.
Leningaanvraag & privacy
Maar hoe zit het dan met je privacy? De bank is verplicht zich te houden aan de Wet bescherming persoonsgegevens en de Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Financiële Instellingen. Dat betekent dat zij jouw gegevens voor geen enkel ander doel mogen gebruiken dan voor de aanvraag van je lening.
Eerlijkheid loont bij geldlenen
Zo bekeken is het dus alleen maar in je voordeel alle gevraagde informatie aan te tonen. Fijn om te weten dat het loont om eerlijk te zijn!
Wat zeggen klanten over onze dienstverlening?
1385 Klanten beoordelen Krediet.nl met een 4.9 uit 5 op Trustpilot
De eerste aanvraag verliep vlot. Maar aan de hand daarvan moesten tot 3x toe meer gegevens aanleveren en dat duurde steeds 2-4 dagen. Kan dat niet in de eerste aanvraag of tot max nog 1x uitvragen?
Snel, laagdrempelig bereikbaar, luisteren echt naar individuele situatie en omstandigheden, top service!