19 november 2019
Mensen onder de 40 zijn lichtvaardiger in geld lenen of iets kopen op afbetaling dan oudere generaties. Ze beschouwen een lening minder vaak als een probleem, maar hebben er achteraf ook vaker spijt van. Hoe voorkom je dat je door een lening financiële problemen krijgt?
De generatie van 18 tot 39 jaar is sneller geneigd tot het afsluiten van leningen dan de generaties daarboven. Veel meer dan hun ouders en grootouders zijn zij bereid geld te lenen voor een opleiding, een auto, een badkamer, een mobiele telefoon of een computer, maar ook voor kleding, vakantie en een dagje uit. Dat blijkt uit een flitspeiling in opdracht van het Ministerie van Financiën naar financiële keuzes van consumenten.
Jongeren minder bedachtzaam
Je herkent het misschien wel: natuurlijk zou je net als 80% van de Nederlander liever sparen voor een bepaalde uitgave. Maar ja, die spaarpot is niet erg gevuld en die auto, verbouwing of opleiding is zeer gewenst of zelfs noodzakelijk. Dan is lenen toch een mooie oplossing? Dat lenen geen probleem is zolang je het maar kunt afbetalen, vindt vooral de jongere generatie. Ouderen zijn wat dat betreft bedachtzamer. En terecht, want gemakkelijk denken over geld lenen leidt soms tot verkeerde keuzes en tot berouw. Maar liefst 43% van de 20 tot 40-jarigeren zegt achteraf spijt te hebben van de lening. Bij 40-plussers is dat 24% en bij 60-plussers 11%. Hoe voorkom je dat jij spijt krijgt van je lening?
Advies is nodig
Voor je geld leent, moet je weten hoe risicovol dat is en wat de lening betekent voor je financiën en voor je bestedingen. Maar hoe kom je daarachter? Ouderen vallen vaker terug op financiële adviseurs, terwijl de jongere generatie voor daarvoor vaker aanklopt bij familie en vrienden en informatie zoekt via het internet. Dat is prima, maar het is eenvoudigweg niet genoeg. Voor serieus advies heb je een deskundig adviseur nodig. Daarom sluit je bij Krediet.nl nooit een lening af zonder voorafgaand adviesgesprek. Wat bespreken we dan met je?
Is de lening gepast?
Als je bij ons een lening aanvraagt, vragen we eerst gegevens over je inkomen, woonsituatie en persoonlijke omstandigheden en willen we weten waar je het geld aan gaat besteden. We beoordelen dan of je financiële positie goed genoeg is om de betalingsverplichtingen aan te gaan en of het leenbedrag past bij je bestedingsdoel. We baseren ons bij dat oordeel op de leennormen die opgesteld zijn door de Vereniging Financieringsmaatschappijen Nederland (VFN). Ook checken we bij het Bureau Krediet Registratie of je nog andere leningen hebt en of je daar misschien problemen mee hebt of hebt gehad.
Alle ins en outs
Als je in aanmerking komt voor de lening, bellen we je persoonlijk voor een adviesgesprek. We beperken ons dan niet tot ja of nee zeggen tegen jouw aanvraag, maar bespreken alle ins en outs van de lening met je. Hoe hoog de rente is, hoe lang de looptijd, wat je totale kosten zijn en wat je er maandelijks voor betaalt. Besef dat je dat bedrag niet aan andere uitgaven kunt besteden. Verder wijzen we je op de fiscale aspecten als je de lening gebruikt voor je woning. Wij gaan voor je na of de rente op je lening in jouw geval aftrekbaar is.
Een blik op de toekomst
Ons advies gaat verder. Je kunt op dit moment misschien de betalingsverplichtingen van je lening goed nakomen, maar het is belangrijk dat dat gedurende de hele looptijd zo blijft. Daarom kijken we met jou ook naar de toekomst, want je inkomen kan door allerlei redenen dalen. Je kunt bijvoorbeeld arbeidsongeschikt raken of je baan kwijtraken. Of erger nog: een van jullie kan overlijden. De lening kan dan ineens sterk drukken op je beschikbare budget. Je kunt dat risico afdekken met een kredietbeschermer. Dat is een verzekering die bij werkloosheid of arbeidsongeschiktheid tijdelijk (een deel van) de maandlasten van het krediet betaalt. In geval van overlijden kan het krediet helemaal of gedeeltelijk worden afgelost. Wij bespreken met jou of zo’n kredietbeschermer een goed idee is. De verzekering is niet verplicht en je mag altijd de polis beëindigen als je eerder klaar bent met aflossen of als je het niet meer nodig vindt.
Geen extra kosten
Belangrijk om te weten is dat sommige tussenpersonen kosten in rekening brengen voor bemiddeling en advies bij het afsluiten van een kredietbeschermer. Dat doen we bij Krediet.nl absoluut niet. Onze bemiddeling en ons adviesgesprek zijn ook in dit geval kosteloos. Je betaalt daar dus niet voor.
Wat zeggen klanten over onze dienstverlening?
1385 Klanten beoordelen Krediet.nl met een 4.9 uit 5 op Trustpilot
De eerste aanvraag verliep vlot. Maar aan de hand daarvan moesten tot 3x toe meer gegevens aanleveren en dat duurde steeds 2-4 dagen. Kan dat niet in de eerste aanvraag of tot max nog 1x uitvragen?
Snel, laagdrempelig bereikbaar, luisteren echt naar individuele situatie en omstandigheden, top service!