1 april 2018
Als je je aan het oriënteren bent op een lening is het van belang om je opties te vergelijken. Je moet er zeker van zijn dat de lening die je afsluit past bij jouw wensen en jouw persoonlijke situatie. Maar waar moet je nu eigenlijk op letten als je een lening wilt afsluiten?
Vergelijken op vorm en inhoud
Als eerste is het van belang om te bepalen waarvoor je geld wilt lenen. De looptijd van jouw lening moet namelijk goed aansluiten op de levensduur van je product. Bij een lening voor een auto past een looptijd van 60 maanden, terwijl voor een badkamer een looptijd van 120 maanden geschikter is.
Vervolgens kun je de verschillende leenvormen met elkaar vergelijken. Kies je voor een persoonlijke lening of sluit een doorlopend krediet beter aan bij jouw leendoel? Bedenk of je behoefte hebt aan de zekerheid van een persoonlijke lening of liever kiest voor de flexibiliteit van een doorlopend krediet.
Wanneer je bepaald hebt welke leenvorm het meest geschikt is, kun je de leningen inhoudelijk gaan vergelijken. Als je verschillende leningen wilt vergelijken, zorg er dan altijd voor dat de looptijd gelijk is, anders loopt de vergelijking mank en schets je geen realistisch beeld.
Vragen die je jezelf kunt stellen bij het vergelijken van een lening zijn:
-
Hoe hoog is de rente?
-
Wat zijn mijn maandelijkse kosten?
-
Wat is het totaalbedrag dat ik kwijt ben aan de lening?
-
Betaal ik boete als ik extra wil aflossen?
-
Kan ik een betalingstermijn overslaan, als ik een financiële tegenvaller heb?
De algemene voorwaarden vergelijken
Minstens zo belangrijk is het om te vergelijken op basis van de algemene voorwaarden. Je kunt dan denken aan:
-
Het advies dat verstrekt wordt door de bank of de tussenpersoon over bijvoorbeeld:
-
De risico’s van lenen
-
Wat gebeurt er als u onverwacht komt te overlijden
-
-
Jouw (financiële) toekomst
-
Waar moet je rekening mee houden als je 65 wordt?
-
-
-
Nazorg, hoe gaat de bank of tussenpersoon om met jou ná het afsluiten van de lening?
-
Een bank/tussenpersoon kan proactief handelen (en jou dus bellen als er iets wijzigt dat in jouw voordeel zou kunnen zijn) of reactief (de bank/tussenpersoon handelt pas als jij daarom vraagt)
-
-
Reviews
-
Op veel websites van tussenpersonen staan wel reviews van de intermediair, maar niet van de samenwerkende banken. Terwijl het ook loont om te kijken naar de ervaringen van andere consumenten met de bank waar u eventueel mee in zee wilt gaan.
-
Vraag advies
Het afsluiten van een lening vraagt zorgvuldigheid. Je wilt immers een verantwoorde lening afsluiten, om niet in financiële problemen te komen. Heeft u twijfels of vragen, zorg er dan voor dat u advies inwint bij de bank of bij de tussenpersoon. Better safe than sorry!
Wat zeggen klanten over onze dienstverlening?
1385 Klanten beoordelen Krediet.nl met een 4.9 uit 5 op Trustpilot
De eerste aanvraag verliep vlot. Maar aan de hand daarvan moesten tot 3x toe meer gegevens aanleveren en dat duurde steeds 2-4 dagen. Kan dat niet in de eerste aanvraag of tot max nog 1x uitvragen?
Snel, laagdrempelig bereikbaar, luisteren echt naar individuele situatie en omstandigheden, top service!